2011. augusztus 15., hétfő

paradicsom aszalás

Sikerült a piacon nagyon jó áron, lucullus paradicsomot vennem, ami aszalásra alkalmas.
Aszalásra igazán a lucullus fajták valók, amik nem túl levesesek, inkább húsosak. Meg persze a san marzano, tettem bele pár szemet a saját termésből. Na az az igazi, alig van belőle eldobni való.
Mert ugye úgy kezdődik az egész művelet, megmosom, majd a jó éles zöldséges késemmel vékonyan meghámozom, élvezetesebb a kész termék, ha nincs rajta a héja. Ezután félbevágom és kikapargatom a magos részét. Nem baj, ha marad néhány, attól csak jól fog kinézni az üvegben.A san marzanonál, ez alig van, szinte az egész hús. Majd a feleket is harmadoltam. Ezután besóztam, jódmentes sóval. Egyrészt a só tartósít, másrészt  kioldja a nedvességet és kevesebb ideig tart az aszalás.Mellesleg az eredeti olasz aszalt is mit mondjak, jó sós. Amikor ez kész, rárakosgattam az aszaló tálcákra, alá szintén tálcát tettem és egy éjszaka hagytam őket lecsöpögni. Reggel elég sok lé állt alatta, azt kiborítottam.
besózva

Mivel ilyen jó idő van, ki kell használni a nap erejét, kint szárítottam a parikat. Az az igazi... a napon szárított paradicsomnak nincs párja! De még korán volt, nem igazán erős a nap, kicsit betettem az aszalóba 1-2 órácskát.
Utána mentek ki a tűző napra. Azért is jó ebben az esetben a sózás, mert a bogarak messze elkerülik, nem fenyegetnek a legyek. Néha ránéztem, megforgattam őket és mindig arrébb vittem a napra. Hihetetlen, de estére kész volt az egész. Nem hagytam csont szárazra, csak annyira, hogy a kezemmel, ne érezzem nedvesnek, úgy is olajba kerülnek.  Bent még hagytam egy kicsit állni, majd kis formás üvegekbe tettem, amibe került még színes bors, napon szárított bazsalikom és az egyikbe fokhagyma. Feltöltöttem olíva és napraforgó olajjal, fele-fele arányban. 2 üvegcse lett, de jön a folytatás, mert szuper finom íze van. Ha valaki nem akarja olajba tenni, akkor zörgősebbre kell szárítani. Olajban én jobban szeretem és ha kifogy az üveg, az olajat is felhasználom.

Imádom az aszalt parit:-) De jó lesz majd télen, salátákba, pizzára, tésztákra, kenyérbe belesütve, csak az a lényeg, jó sok legyen:-)


2 megjegyzés:

  1. Hát, most elcsábítottál. Mihelyst érik a húsosabb paradicsomom kipróbálom. Még nem ettem aszalt paradicsomot, mert a boltit nagyon drágának találtam. Remélem lesz időm kipróbálni.

    VálaszTörlés