2011. június 15., szerda

A cseresznye aszalása

Elkészült az első adag...
Gondoltam, leírom a folyamatot, mert egyrészt elég nehéz hasznos és részletes leírást találni a kezdőknek az aszalásról, másrészt tanulságnak is jó lesz, mert biztos lehet ezt még javítani, vagy másképp csinálni.
Elég sok oldalt elolvastam, ami az aszalással foglalkozott, de azt nem tudtam meg, pontosan mi is a tuti. Igy hát innen-onnan szemezgettem és próba cseresznye alapon vágtam bele.
Azt már írtam, hogy nem magoztam ki a cseriket és úgy kezdtem el az aszalást, ez azért jó, mert nem csurog el a sok értékes leve a magozásnál, bentmarad a gyümölcsben. Kb 4 órát ment a gép, akkor úgy láttam, már nem folyik és akkor kimagoztam. Még szerencse, hogy van magozóm, mert így amikor már kissé töppedtek a szemek, nehezebben válik el a magtól a hús. Kézzel kész kinszenvedés lett volna. Mindenesetre, úgy is meg fogom próbálni, hogy az elején magozok, kiváncsi vagyok a különbségre.
A magozás után újra indítottam a gépet, de az már másnap du volt, mert éjszaka és míg nem voltam otthon nem ment a gép. Felügyelet kell neki, mert a tálcákat cserélgetni kell és a szemeket is arrébb gurigáztam időnként. Az a baj, fogalmam nincs ezután mennyit ment, mert többször be és ki kapcsoltam, ha nem tudtam rá figyelni.
Így 3 napig eltartott a művelet, és az utolsó órákban, sokszor ránéztem és azokat a szemeket, amelyekről úgy gondoltam kész, kiszedegettem. Mivel különböző méretű szemek voltak, értelem szerűen a nagyobbak később lettek kész. Az, hogy mikor jó, csak találgattam.... ne száradjon ki és nedves sem maradhat. Na ja, még soha nem csináltam... ezért a mazsola formátumára igyekeztem hasonlítani az eredményt. Amikor kihűlt, pici porcukorral meghintettem, hogy miért nem tudom -én az a porcukrozós tipus vagyok- és jól zárodó befőttes üvegbe tettem.
Koncentráltam érződik rajta a cseresznye íze. Nem hasonlít a boltira, nincs benne színezék, meg ilyen-olyan javítók, de hogy jól sikerült-e, majd elválik.
Fogalmam nincs meddig áll el, olvastam van akiknek megpenészedett az aszalványuk. Hát ha így járnék, változtatni kell, de azt majd akkor kitalálom. Lehet gyorsabban fogy el, mint ahogy tönkremenne...
Mindenesetre, jön a meggy szezon, aztán a többi gyümölcs és én egyre csak aszalok és aszalok...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése