2010. május 21., péntek

Bodza, cukor nélkül is

Druszámtól, -aki kolleganő és tavas is egyben, és az én első hal szaporulatom, az ő tavában úszkálnak, cserekereskedelem lévén,- bodzát kaptam.
Szörpöt készítettem belőle. 2 éve már csináltam egyszer és nagy sikere volt.
Úgy gondoltam az idén lesz cukormentes is, de minden recept rengeteg cukrot ad hozzá.
Így hát kigondoltam egy saját verziót, kisebb adagban, kipróbálás képpen.
Csak annyit változtattam az eredeti recepten, hogy cukor helyett, annyi folyékony édesítőt tettem a vízhez, amennyitől úgy éreztem, már elég édes. Végül is, ízlés szerint. Az az igazság, nem vagyok oda az édesítő izéért, főleg nem nagy mennyiségben. Minden másban követtem az eredeti recit.
A végeredménnyel, nem voltam megelégedve, ezért 1 evőkanál cukrot karamelizáltam, felengedtem kevés vízzel és hozzáöntöttem az egész cucchoz.
Na most már tetszett az íze, a végén tettem még bele citromfüvet és mentát. Isteni lesz lehűtve:-)) Mivel nincs benne jóformán cukor,  hűtőben kell tartani.
Az eredeti recept:
- 5l víz
- 70dkg cukor
- 10 fej bodzavirág
- 2 -3 citrom
- fél doboz citrompótló, vagy citromsav (Az utóbbit használtam)

A vízben felolvasztani a cukrot, aztán minden mehet bele. Pár napig állni hagyni, naponta átkeverni, a végén leszűrni és mehet üvegekbe.
Ja... én nem mostam meg a virágokat, mert lemegy róla az értékes virágpor,inkább egyesével átnéztem és ahol volt valami, nekem nem tetsző, azt kicsiptem. Poros nem volt, a sok eső lemosott róla, minden nem odavalót.

A cukros verziót is megcsináltam, de ha bejön a lightos változat, jön a következő adag.

Mi van a bodzavirágban?
A virág (gyógynövénynevén: Sambuci flos) flavonoidokat (rutin, kvercetin, sambucin), szaponinokat, illóolajat és nyálkaanyagokat tartalmaz. A szárított virágból készített tea izzasztó és vizelethajtó, enyhe nyugtató hatású. A virágokat száraz időben kell szedni, a teljes nyílás előtt, amikor a bogernyő szélső virágai már kinyíltak, de a középsők még bimbós állapotban vannak. Laza rétegben, kocsánnyal felfelé állítva szárítsuk, majd kézzel morzsoljuk le a virágokat. A virágdrog tárolására a papírral bélelt dobozok alkalmasak
( forrás: édenkert)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése