2010. április 12., hétfő

Kedvenc kenyerem

 Rendszeresen sütök otthon kenyeret, mert rátaláltam egy nagyon egyszerű, dagasztás nélküli receptre.


Inkább cibattának nevezném a végeredményt, de nagyon finom, kivűl ropogós, belül nagy lukacsos bélzetű. Mivel amúgy is olasz mániás vagyok, nagyon rákaptam erre a kenyérre. Mindjárt jön a receptje is, csak eszembe jutott a kenyérrel kapcsolatban egy élményem, még húsvét előttről

Én balga húsvét pénteken. bemerészkedtem vásárolni a hiperszuperbe, még egy pár dologért. Bár ne tettem volna! Mindig megfogadom, hogy nem teszek ilyet az ünnep előtti utolsó napokban, mert ismerem az emberek vásárlási szokásait. Két napra bezár az áruház és sok ember annyi kenyeret vásárol, mintha legalább egy hétig nem jutna kenyérhez.

Eszméletlen volt látni, ahogy megrohamozták a pékséget a frissen sütött kenyéért. 6-8-10 darabot pakoltak a kosarakba, sokan csak úgy zacskó nélkül.

Kedvem lett volna lefényképezni, miként tódulnak, egymást taposva, feltartott kezekkel,(engem a röplabda hálónál védekező játékosokra emlékeztettek) hogy megszerezzék a kívánt mennyiséget. A gép mindig nálam van, csak személyiség jogokat sértettem volna.

Nekem ez a lakodalmas mennyiség tök furcsa, mert mi kevés kenyeret eszünk.

Amennyire meg szükség van, azt megsütöm.

Na jöjjön a recept:

- 0.5kg fehér liszt
- 1.5dkg élesztő
- 1 kávéskanál só
- Kb 4dl langyos víz

Előző este szoktam bekeverni

Kimérem a lisztet, belekeverem a sót. A langyos vízbe belemorzsolom az élesztőt. Fakanállal összedolgozom a két anyagot. Lágy , majdnem csak nokedli tésztát kapok. A keverőtálat letakarom és 8-10 órát ott felejtem a pulton. Másnap reggel kiborítom és erősen lisztezett kézzel, rúddá formálom. Előmelegített sütőben megsütöm. Inkább világos, mint barna lesz.

Annyira egyszerű és isteni ropogós frissen, de másnap is élvezetes.

5 megjegyzés:

  1. Szia, nagyon érdekel ez a recept! Lenne néhány kérdésem: A vízbe csak úgy belemorzsolod az élesztőt, és már kevered is a liszthez, vagy a vízben fel kell futtatni az élesztőt??? (Sose gondoltam volna, hogy nem csak tejbe lehet élesztőt rakni).
    És hogy kell rúddá formálni? Először feltekered, mint a beiglit, vagy csak simán sodrod, mintha nudlit akarnál csinálni?
    Kb. hány percig sütöd? Szeretném kipróbálni.Képet tudnál felrakni, vagy akár elküldeni nekem?
    Köszi! :)

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Nem kell futtatni az élesztőt, csak jól elkeverni a langyos vízben és már keverheted össze a liszttel. Lesz majd 10 órája kelegetni.
    Hát elég rémesen néz ki másnap reggel, de nem kell vele foglalkozni. A formálása is nagyon egyszerú, mivel igen lágy a tészta nem lehet tekergetni. Nagyon lisztes kézzel, gyorsan átügyeskedem a sütőpapíros tepsire és ott a kivánt formára igazgatom. Azért szoktam rúddá formálni,mert az a legegyszerűbb. Olyan vastagabb bagett forma lesz belőle.
    Nem szoktam az időt nézni, meddig sütöm, amikor elkezd pirosodni, meg jó ropogós, akkor kiveszem.
    Szerintem nem lehet elrontani, nekem is elsőre sikerült.
    Van róla képem, csak a másik gépemen, de megkeresem és elküldöm.
    Próbáld ki, kiváncsi vagyok milyen lesz!

    VálaszTörlés
  3. Hát, nekem sikerült elrontani. Háromnegyed órát sütöttem 200 fokon, akkor már pirosodott. Kivettem, szeltem belőle, megkóstoltam. A belseje nekem ránézésre egy kicsit kötöttnek tűnt, de ízre jó volt,a héja finom ropogós,nagyon örültem neki. De aztán ahogy haladtam a szeleteléssel a közepe felé, kiderült, hogy bizony tényleg nyers egy kicsit belül,vannak benne teljesen nyers foltok is.
    Sajnálom, mert nagyon szeretnék házi kenyeret sütni. Szerinted még tovább kellett volna sütni, vagy magasabb hőfokon kell?

    VálaszTörlés
  4. Akkor még kellett volna sütnöd egy kicsit. Én is 200 fokon szoktam, de lehet neked alacsonyabb fokon, lassabban jobb lenne.

    VálaszTörlés